آموزش سئو سایت چیست

Google Honeymoon یا ماه عسل گوگل چیست و چه اهمیتی دارد؟
هنگامی که یک وبسایت برای بار اول در فضای اینترنت ایجاد می‌شود، گوگل ممکن است برای مدتی به آن رتبه بالا‌یی در صفحات نتایج جستجو‌ی خود بدهد. به این مدت اصطلاحا Google Honeymoon یا ماه عسل گوگل می‌گویند. ماه عسل گوگل بمنظور ارزیابی کیفیت عملکرد وبسایت و نیز بررسی میزان مرتبط بودن مطالبش با جستجوی کاربران انجام می‌پذیرد. گوگل با انجام این کار می‌خواهد بداند اگر یک وبسایت رتبه‌های خوبی بگیرد، چه بازخوردی خواهد داشت و کاربران چگونه به آن پاسخ خواهند داد. به بیان دیگر، گوگل می‌خواهد به سایت یک شانس برای اثبات هر‌چه در چنته دارد بدهد. اگر در این دوره وبسایت شما خوب کلیک بگیرد و نرخ پرش پایینی داشته باشد، احتمالا بعد از این دوره نیز افت رتبه زیادی نخواهد داشت. اما در‌مقابل، اگر وبسایت شما نرخ کلیک پایین و نرخ پرش بالایی داشته باشد، انتظار افت چشمگیر رتبه برای آن، پس از پایان دوره ماه عسل می‌رود.

Semantic Seo چیست و چه کاربردی دارد؟
Semantic Seo یا سئو ‌ی معنایی فرآیند ایجاد معنی و مفهوم بیشتر در کلماتی است که در محتوا‌ی خود بکار می‌برید. این به معنی بهینه سازی سایت برای مقصود و نیت اصلی کاربران است؛ نه فقط پاسخ به یک جستجو‌ی ساده. یعنی محتوا باید سوال اول را پاسخ دهد و به دنبال آن سوال دوم، سوم، چهارم و تمام سوالات ممکن پیرامون موضوع را پاسخ دهد. به بیان دیگر، سئو‌ی معنایی تولید محتوا‌ی بهینه شده پیرامون موضوعات است؛ نه فقط کلمات کلیدی. برای مثال، وقتی مطلبی می‌نویسید و عبارت “کلمه کلیدی” را در آن بار‌ها و بار‌ها بکار می‌برید، در اصل به گوگل می‌گویید که این مطلب درباره “کلمه کلیدی” نوشته شده است.
اما این رویه در سال 2013 با شروع به کار الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل تغییر کرد. از آن پس، بجای در نظر گرفتن کلمات کلیدی، گوگل موضوع کلی صفحه را درک می‌کند؛ آن هم به طریقی بسیار شبیه به انسان. البته این به معنای کمرنگ شدن اهمیت کلمات کلیدی نیست، اما گوگل دیگر فقط روی آن‌ها تکیه نمی‌کند. پس به جای اسکن صفحات به دنبال کلمات کلیدی، گوگل به دنبال موضوعاتی می‌گردد که آن کلمات کلیدی را پوشش می‌دهد. بعنوان مثال، همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، بدون بردن نام شخصیت یعنی “هالک”، گوگل متوجه شد منظور ما چه کسی است. این بدون مفهوم Semantic Seo امکانپذیر نبود.

Semantic Seo

Bounce Rate یا نرخ پرش چیست و چطور آن را کاهش دهیم؟
Bounce Rate یا نرخ پرش بعنوان درصد بازدید کنندگانی تعریف می‌شود که یک صفحه وب را بدون انجام هیچ تعاملی (مثل: کلیک کردن روی یک لینک، پر کردن یک فرم یا خرید کردن)، ترک کنند. حال سوال این است که چرا نرخ پرش یک معیار مهم در سئو بحساب می‌آید؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است خود را جای موتور‌های جستجو بگذاریم. بیایید فرض کنیم که یک سایت، رتبه‌ای در صفحه اول نتایج جستجو کسب کرده است. طبیعتا این سایت ترافیک بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد. اما بیشتر بازدید کنندگان آن، سایت را در عرض 5 ثانیه یا حتی کمتر ترک می‌کنند. نتیجه‌ای که می‌گیریم، این است که این سایت، نمی‌تواند سایت خوبی باشد؛ چرا‌که صد‌ها نفر روی آن کلیک می‌کنند اما 90 درصد آن‌ها در کمتر از 5 ثانیه سایت را ترک می‌کنند. پس ما چنین سایتی را جزو 10 نتیجه برتر خود نمی‌پذیریم. زیرا هدفمان فراهم کردن بهترین نتایج و مفید‌ترین مطالب برای کاربران است. پس هر‌چه این نرخ (درصد) کمتر باشد، رتبه سایت ما بیشتر خواهد بود. اما چطور می‌شود بانس ریت یا نرخ پرش را کاهش داد؟

سرعت وب سایتتان را افزایش دهید
محتوا‌ی با‌کیفیت و بهینه سازی شده داشته باشید
بک لینک‌های مرتبط بگیرید
پیمایشی ساده (کاربر بتواند به راحتی به بخش‌های مختلف سایت رفته و مسیر را پیدا کند) و ساختاری واضح برای سایت داشته باشید
از استفاده از پاپ آپ‌های آزار‌دهنده پرهیز کنید
طراحی کاربر‌پسند داشته باشید و به UI توجه کنید
لینک سازی داخلی معقول و کاربردی داشته باشید
سایت خود را برای موبایل ریسپانسیو (واکنش گرا) کنید
با خوانندگان خود صادق باشید
مقاله مرتبط: bounce rate یا نرخ پرش چیست؛ بانس ریت خوب چه عددی است؟

Conversion Rate یا نرخ تبدیل چیست و چطور آن را بهبود بخشیم؟
Conversion یا تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازدید کننده عمل مورد نظر شما را انجام دهد. به عبارت دیگر، از صرفا یک بازدید کننده، تبدیل به یک متقاضی شود. عمل مورد نظر شما، بسته به نوع وب سایت و فعالیت شما متفاوت است. مثلا اگر شما از سایتتان برای فروش محصولات استفاده می‌کنید، عمل مورد نظر شما خرید کردن خواهد بود. البته این هدف اصلی شماست و ممکن است در مسیر رسیدن به این هدف، اهداف کوچکتری تحقق یابند؛ مثل وارد شدن به یک صفحه خاص، پر کردن یک فرم به خصوص و یا ثبت نام در سایت و ایجاد یک حساب کاربری.
Conversion Rate یا نرخ تبدیل به آموزش سئو درصد بازدید کنندگانی اطلاق می‌شود که تبدیل شده‌اند و عملی را انجام داده‌اند که شما می‌خواستید انجام پذیرد. برای مثال، اگر معیار تبدیل مد‌نظر شما خرید کردن باشد و از مجموع 100 بازدید کننده، 5 نفر از آن‌ها از سایت شما خرید کنند، نرخ تبدیل شما 5 درصد خواهد بود. ناگفته نماند که با استفاده از گوگل آنالیتیکس هم می‌توانید نرخ تبدیل خود را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که با بهینه سازی سایت و بهینه سازی ترافیک خود می‌توانید نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید.

مقاله مرتبط: نرخ تبدیل چیست و چه جایگاهی در رشد کسب‌و کارهای اینترنتی دارد؟

Redirect چیست و چه انواعی دارد؟
Redirect راهی است برای فرستادن هم کاربران و هم موتور‌های جستجو به یک URL متفاوت از چیزی که برایش درخواست کرده بودند. به عبارت دیگر، Redirect زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی قصد باز‌کردن صفحه‌ای خاص را دارد اما به صفحه دیگری فرستاده می‌شود. اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که صاحب سایت، صفحه‌ای را حذف کرده و با استفاده از Redirect قصد دارد تا بازدید کنندگان و کرالر‌های موتور‌های جستجو را به صفحه مرتبط دیگری راهنمایی کند. وب سایت‌ها ساختار عوض می‌کنند، صفحاتی را حذف می‌کنند و یا از دامنه‌ای به دامنه دیگری منتقل می‌شوند. در این مواقع، بکار بردن درست و به جا‌ی Redirect ها برای جلوگیری از افت رتبه و نیز کمک به موتور‌های جستجو برای درک بهتر این تغییرات، امری حیاتی به شمار می‌رود.
بطور کلی، سه مورد از مهم‌ترین انواع Redirect به شرح زیر است:

301 Redirect
معمول‌ترین نوع ریدایرکت، ریدایرکت 301 است که برای انتقال دائمی یک URL به آدرسی جدید بکار می‌رود. ریدایرکت 301 به کاربران و موتور‌های جستجو می‌گوید که URL مد نظر برای همیشه به آدرسی دیگر منتقل شده و برای رجوع‌های بعدی باید از URL جدید استفاده کنند. زمانی که موتور‌های جستجو به این نوع ریدایرکت بر‌می‌خورند، رتبه‌های صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می‌کنند.

مطلب مرتبط: اگر سایت پنالتی شده را ریدایرکت 301 به سایت دیگر کنیم آیا سایت دوم آسیب می‌بیند؟

302 Redirect
اینترنت روی پروتکلی به نام (HTTP) اجرا می‌شود که تعیین می‌کند URL‌ها چگونه کار کنند. HTTP دارای دو نسخه اصلی 1.0 و 1.1 است. ریدایرکت 302 به این معنی است که صفحه‌ای که کاربر و موتور‌های جستجو به دنبالش هستند، روی URL دیگری در HTTP نسخه 1.1 پیدا شده اما موقتا به HTTP نسخه 1.0 منتقل شده است. ریدایرکت 302 به کاربران و موتور‌های جستجو می‌گوید که URL مد نظر بطور موقت به آدرسی دیگر منتقل شده و برای رجوع‌های بعدی باید از URL اصلی استفاده کنند. زمانی که موتور‌های جستجو به این نوع ریدایرکت بر‌می‌خورند، درمی‌یابند که نباید لینک‌های صفحات نتایج جستجو‌ی خود را به آدرس جدید تغییر داده و نیز رتبه‌های صفحه، به صفحه جدید منتقل نمی‌شود.