دوره آموزش سئو سایت چیست ؟

HTML clipboard

بدون شک یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در بحث طراحی یک سایت بهینه، تنظیمات سئو است. با لیداوب همراه باشید تا با مفهوم کامل سئو آشنا شوید. در طراحی یک سایت، عوامل گوناگونی دخیل هستند. با این وجو

بدون شک یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در بحث طراحی یک سایت بهینه، تنظیمات سئو است. با لیداوب همراه باشید تا با مفهوم کامل سئو آشنا شوید.

در طراحی یک سایت، عوامل گوناگونی دخیل هستند. با این وجود یکی از فاکتورهایی که اهمیتی فراتر از دیگر بخش‌ها دارد، سئو (SEO) است. حال در ادامه به معرفی کامل سئو می‌پردازیم.

برای شروع به معنی واژه‌ی سئو می‌پردازیم. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنی «بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو» است. در واقع سئو روشی است برای بهینه‌سازی و رشد یک سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو. به طبع این کار روش‌های خاص خود را دارد که به موجب آن، از رتبه‌ی یک سایت تا میزان ترافیک آن، بهبود می‌یابند.

اهداف سئو | سئو درون صفحه | سئو بیرون صفحه | سئو کلاه سفید | سئو کلاه سیاه | استفاده از سئو | شناسایی سئو | تنظیمات سئو

سئو

جمع این موارد اهمیت بالای سئو را مشخص می‌کند. حال در همین بخش عوامل و تنظیمات متعددی، مانند کاربرد کلمات کلیدی و میزان لینک‌دهی دیگر سایت‌ها، تاثیرگذار هستند؛ تا جایی که سئو به تنهایی می‌تواند عاملی موثر برای موتورهای جستجو باشد. از طرفی سئو تنها برای جستجوگرها نیست و می‌تواند به کاربرپسند بودن سایت نیز کمک کند.

بیشتر بخوانید:
تفاوت SEO و SEM چیست و چه کاربردی دارند؟
در مقالات قبلی سیر تکاملی سئو را بررسی کردیم. اما حال قصد داریم تمامی قسمت‌های سئو را به طور کامل شرح دهیم. ابتدا ببینم هدف از سئو چیست و بعد به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

اهداف سئو چیست؟
سئو

هدف اصلی و نهایی سئو کمک به وبسایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است. این کار باعث افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی در سایت است. هر چقدر افزایش نرخ کلیک بیشتر باشد، مطابق الگوریتم‌های موتورهای جستجو حرکت می‌کند و باعث رسیدن به جایگاه و رتبه بالاتری در میان نتایج جستجو خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
روش های کپی رایتینگ حرفه‌ ای که بازدید وب سایت تان را بالا می برد
زمان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اولیه برای بهینه شدن یک سایت است. اینکه چگونه کلمات کلیدی در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اصلاحا سئو بهتری پیدا می‌کنند، نیازمند زمان است. شاید هفته‌ها یا ماه‌ها، زمان نیاز باشد تا به نتیجه مطلوب برسد. اگر چه ممکن است نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت مزایای سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است. برای همه وبسایت‌ها بسیار اهمیت دارد که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل به خصوص نتایج طبیعی یک تا سه گوگل باشند که ۵۸/۴ درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار بگیرند.

به طور کلی سئو کمک می کند تا یک سایت:

بازدید بسیار بهتری داشته باشد
با برند سایت مطرح شود
افزایش ترافیک داشته باشد
در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شود
افزایش فروش محصولات داشته باشد
در دنیای تبلیغات مطرح شود
سئو درون صفحه چیست؟ (On Page SEO)
سئو درون صفحه

سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها یا محتویات وبسایت شما شامل متن، تصویر، پیوند و … مرتبط می‌شود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به سئو درون صفحه می‌شود. این روش پایه تمام تلاش‌های بهینه‌سازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌کنید در نتایج جستجو تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، خیلی مهم است که روش سئو درون صفحه به درستی قبل از سئو بیرون صفحه، انجام شود. زیرا کاربران واقعی و ترافیک زیادی را برای سایت به ارمغان می‌آورد.

سئو بیرون صفحه چیست؟ (Off Page SEO)
سئو برون صفحه

بر خلاف روش سئو درون صفحه که توسعه وبسایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وبسایت شما انجام می‌شود؛ این شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در به دست آوردن رتبه‌بندی بالای سایت شما کمک کند. سئو بیرون صفحه در درجه اول در به دست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند) متمرکز می‌شود سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وبسایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌پردازد.

سئو بیرون صفحه یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت به دست آوردن پیوند دهندگان، اداره می‌شود.

سئو کلاه سفید چیست؟ (White Hat SEO)
سئو کلاه سفید

در اصطلاحات فنی این حوزه، سئو کلاه سفید به مجموعه تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های که از قوانین و راهنمایی‌های موتورهای جستجو تبعیت می‌کنند، آموزش سئو اشاره دارد. در این روش SEO، کارشناسان بهینه سازی از روش های استاندارد و پایه سئو استفاده می‌کنند که منجر به افزایش رتبه سایت در دراز مدت می‌شود. در این روش از هیچ تکنیک غیر قانونی استفاده نمی‌شود. به این روش از سئو، سئو اخلاقی هم گفته می‌شود.

سئو کلاه سیاه چیست؟ (Black Hat SEO)
سئو کلاه سیاه

به عبارتی دیگر اصطلاح سئو کلاه سیاه اشاره به مجموعه‌ای از دستوراتی دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با هدف به دست آوردن رتبه‌بندی بالا، به کار می‌رود. این مهم است که بدانید این‌ روش‌ها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمی‌شود و به کارگیری این روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد.

انجام تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه ممکن است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود. در واقع، با فهمیدن گوگل سایت پنالتی شده و از نتایج حذف می‌شود که به صفحات آخر گوگل می‌رود. بهتر است تا همین حالا صفحات آخر گوگل را بررسی کنید تا به این موضوع پی ببرید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟ (Gray hat SEO)
سئو کلاه خاکستری

شاید خود متخصصین سئو این مطلب را ندانند اما طیف وسیعی از افرادی که به طور حرفه‌ای در حوزه سئو سایت فعالیت می‌کنند، در واقع از روش کلاه خاکستری استفاده می‌کنند. برای مثال خرید بک لینک یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه است که گوگل شدیدا با آن برخورد می‌کند. حال بسیاری افراد با درج لینک‌های رایگان در سایت‌ها و تبادل لینک و امور مشابه اقدام به ساخت بک‌لینک‌های مصنوعی می‌کنند. این روش، سئو کلاه خاکستری است.
علاوه بر این، به استفاده ترکیبی از روش‌های سئو کلاه سیاه و کلاه سفید در بالا بردن سئو سایت نیز سئو کلاه خاکستری گفته می‌شود.
آنچه مسلم است، مفهوم سئو سایت با لینک سازی گره خورده و لینک سازی یک عمل دستی است و کاری که با دخالت مستقیم انسان انجام گیرد امکان خطا هم دارد. بنابراین، تبدیل شدن ناخواسته سئو کلاه سفید به سئو کلاه خاکستری تا حدی قابل توجیه خواهد بود.

چرا یک سایت به سئو نیاز دارد؟