هدف چیست و چگونه هدف داشته باشیم؟

بسیاری از مردم احساس می کنند که در دنیا قدم می زنند. آنها سخت کار می کنند ، اما به نظر نمی رسد به جایی برسند که ارزشمند باشد. یک دلیل اساسی که احساس می کنند این است که آنها وقت کافی را صرف فکر کردن در مورد آنچه می خواهند از زندگی بگذرانند ، نکرده اند و اهداف رسمی خود را تعیین نکرده اند. یادت باشه بیهودگی یعنی بی هدفی و بی هدفی یعنی روزمرگی. بی هدفی قاتل انسان هاست. بنابراین اهمیت هدف رو در زندگیتون فراموش نکنید!. اما با استفاده از این محصول به ضرورت داشتن هدف در زندگی خواهی رسید و یاد می گیری چطور یک هدف گذاری درست داشته باشید و در واقع یاد می گیرید برای آینده خودتون برنامه ریزی کنید تا به هر آنچه در ذهن داری برسی و بفهمی هدف از زندگی کردن چی هستش.

هدف چیست؟
وقتی می گوییم هدف وضعیتی است که می خواهیم در آینده داشته باشیم، منظور از این وضعیت شرایط مادی، معنوی، جسمی، تحصیلی و شغلی، اجتماعی و… در آینده می باشد.در واقع این وضعیت فقط به تنهایی یک هدف نیست، بلکه مجموعه ای از چندین هدف مهم، وضعیت مورد دلخواه شما را در آینده تشکیل می دهد.
اگر بخواهیم تعریف کلی و جامع از هدف را داشته باشیم می توان گفت :
هدف همان خواسته ای ‌است که می‌خواهید به آن برسید یعنی رسیدن به آن‌ چه می خواهید و می ‌توانید باشید. هدف همان تصاویر خوبی ‌است که در ذهن، از خود و زندگی آینده خود ساخته‌ اید. هدف همان نتیجه ای ‌است که در اثر برنامه ریزی، تلاش و پشتکار شما به دست می ‌آید.

نقش شناخت و انتخاب هدف در کسب موفقیت
شناخت و انتخاب هدف، یکی از اساسی ترین موضوعات زندگی انسان است. اگر انسان هیچ شناختی از هدف خود در زندگی نداشته باشد، آن را پوچ و بی معنا خواهد یافت. همه فعالیت های آگاهانه و ناآگاهانه انسان زمانی مفهوم خواهد داشت که هدف نهایی اش در زندگی روشن باشد. با اندکی دقت می توان فهمید هدفی که ما برای زندگی خود در نظر می گیریم همه آن را تحت تأثیر قرار می دهد; به تعبیری دیگر، به زندگی ما جهت و معنا می بخشد. اگر انسان ها در زندگی خود روش های متفاوتی دارند به این دلیل است که هدف های مختلفی را دنبال می کنند. به هر قدر این هدف ها با ارزش تر و والاتر باشد، به همان اندازه زندگی انسان از ارزش و کیفیت عالی تری بهره مند خواهد شد. بنابراین، سعادت و یا شقاوت انسان در گرو (شناخت هدف) و انتخاب آن است. چه بسا افرادی هستند که سال ها در این دنیا زندگی می کنند و به علت سرگرم شدن به کارهای روزمره و به خصوص غرق شدن در ظواهر زندگی و لذت های مادی و آرامش دروغین، هرگز به اساسی ترین مسئله زندگی یعنی (شناخت و انتخاب هدف) نمی اندیشند; این عده به تعبیر قرآن کسانی هستند که به حیات دنیا راضی شده و به آن آرام گرفته اند.1 اما در مقابل، وارستگانی هستند که با بعد متعالی حیات آشنا شده اند. اینان توانسته اند در سایه تحصیل کمال، دریچه ای از عالم بالا به روی خود بگشایند و با عظمت های معنویِ زندگی آشنا شوند. پس به جرأت می توان گفت که اساس موفقیت انسان در مسیر پر پیچ و خم زندگی، شناخت و انتخاب هدف می باشد و کسانی که در این راه مسیر صحیح را انتخاب کرده و هدف خویش را هم چو مشعلی فروزان در انتهای مسیر نظاره گرند، همواره موفق و پیروز هستند.
نکته ی بسیار مهمی که باید بدانیم این است که ما برای اینکه به اهدافمان برسیم باید از قدرت هر دو نیم کره و هماهنگ با هم استفاده کنیم، نمی توانیم فقط به امید یک نیم کره بمانیم. ما برای راه رفتن به هر دو پایمان احتیاج داریم در این صورت است که تعادلمان حفظ شده و می توانیم با سرعت زیاد هم بدویم. اگر یکی از پاهایمان را با دستمان بگیریم و بخواهیم با یک پا حرکت کنیم، در این حالت سرعت ما نصف نمی شود، بلکه حتی حفظ تعادل هم برای ما مشکل می شود، چه برسد به حرکت کردن.

چهار ویژیگی یک هدف خوب
مشخص و روشن باشند
یک هدف خوب، هدفی است که مشخص و روشن باشد و بتوانید آن را حتی برای یک کودک نیز تعریف کنید. هدف باید برای شما اندازه، رنگ و احساس خاص خود را داشته باشد.
مقید به زمان باشد
هدف باید به زمان خاص محدود باشد؛ یک‌زمان منطقی. اگر هدف شما در محدوده زمانی نامعقول قرار گیرد، بازهم شما برای رسیدن به آن تلاشی نخواهید کرد.
باید واقعی باشد
دلایل اصلی بی‌انگیزگی زمانی که هدف‌گذاری غیرواقع‌بینانه و خارج از توان فرد باشد وی احساس می‌کند زمانی که شروع به انجام کاری می‌کند ممکن است به ناکامی برسد، انگیزه‌اش کم می‌شود درنتیجه هدف‌گذاری‌ها باید واقع‌بینانه باشد و زمانی که احساس کردیم از انگیزه‌ای که داریم کاسته شده باید رفتار را تغییر دهیم و در اثر موفقیت‌هایی که کسب می‌کنیم انگیزه بازمی‌گردد. هدف خوب باید واقعی و منطقی باشد تا بتواند نیروهای درونی و بیرونی را برای آن به کار گیرد.
اهداف مکتون و بدون
این کار محاسن زیادی دارد ولی کمی سخت است. طبق تحقیقات فقط 3 درصد مردم هستند که اهداف و برنامه های تحقق اهدافشان را می نویسند. همچنین مطابق با تحقیقات انجام شده، احتمال رسیدن به هدف مکتوب بالاتر از اهداف شفاهی و غیرمکتوب است. چون در حالت نوشته میزان یادآوری اهداف بسیار بالاتر و احتمال فراموشی آنها بسیار کمتر است. به قول معروف، کم رنگ ترین جوهرها از قدرتمندترین حافظه ها ماندگارتر است. نوشتن اهداف این فایده را هم دارد که در آینده یادمان بیاید آنچه اکنون در زندگی داریم روزی یکی از اهدافمان بوده است.
حرف اخر
در این مقاله ما به تعریف کلی از هدف و اهمیت آن در زندگی رومزه اشاره کردیم. تا اینجا فهمیدم که هدف برای هر فرد ضروری تلقی میشود تا بتواند بهتر به اهداف خود برسد.
امیدوارم تا اینجای مقاله مفهوم کلی هدف را رسانده باشیم و از شما دعوت می شود تا ما در مقاله بعدی ، “مدیریت هدف ” همراهی کنید.

https://www.janblaghy.ir/%d9%87%d8%af%d9%81-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%af%d9%81-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%9f/